Pages

Sunday, November 10, 2013

Teh Kombucha (Cendawan Mekah) mampu menyembuhkan pelbagai jenis penyakit.

Air teh Kombucha/ Baby Kombucha/ Cendawan Mekah adalah minuman zaman silam dari Manchuria yang mana ia telah dibiakkan melalui proses pembentukkan/pembiakan dari ‘Bacterium lylinum’. Cendawan Mekah ini secara semulajdi adalah sedikit berasid dan diketahui mempunyai rasa seperti ‘cuka sider epal’, ia sedikit manis, sedikit masam.



Benih Cendawan Mekah ini sangat mahal harganya, sesuai dengan khasiat serta dapat menyembuhkan pelbagai jenis penyakit. Ianya telah terbukti berkesan dan ianya menjadi rebutan tidak kiranya berasal dari pelusuk negara mana sekalipun contohnya di Eropah, Asia Barat, Nusantara, India dan lain-lain lagi.

Cendawan Mekah ini mampu menyembuhkan pelbagai jenis penyakit antaranya:
Sakit sendi dan tulang
Membantu menurunkan kadar kolestrol
Melancarkan pembuangan air besar
Menyembuhkan kencing manis
Menyembuhkan sakit kepala termasuk migraine
Menyembuhkan masalah penglihatan
Mencegah jerawak dan penyakit kulit
Membersihkan racun dalam tubuh
Menyuburkan rambut & mengatasi masalah uban
Menambah tenaga
Asma (lelah)
Menyembuhkan penyakit lumpuh (stroke)
Menyembuhkan sakit jantung
Menyembuhkan sakit buah pinggang
Dan pelbagai jenis penyakit kronik*
(Bagi wanita datang bulan/period/haid, dinasihatkan agar menjauhi Cendawan ini kerana ia akan mati sekiranya tersentuh atau berada berdekatan)

Harga cendawan Mekah ini adalah sekitar RM25 sehingga RM100 berdasarkan saiz cendewan tersebut.

p/s: Cendawan ini dibiakkan melalui proses rendaman dengan air teh O.. Jika guna cerek, ia akan menjadi kepingan Cendawan sebesar cerek, jika diletakkan ke dalam besen, maka sebesar besenlah kepingan baru akan tumbuh. Bergantung kepada bekas tersebut.

Cara-cara menyediakan:
1. Jerang 2 liter air dalam cerek
2.  Masukkan gula pasir (2,5 sudu) kedalamnya.
3.  Setelah air gula mendidih, lalu masukkan 5 uncang atau dengan ukuran setara teh hijau kedalamnya, tutup rapat cerek, biarkan selama 15 minit.
4. Angkat sachet, buka tutup cerek dan biarkan teh manis tersebut menjadi dingin sesuai suhu ruang. Tutup dengan kain agar tak dimasuki debu atau binatang-binatang kecil seperti semut, lalat dan sebagainya.
5. Setelah suhu cerek sama dengan suhu bilik, pindahkan teh manis tersebut kedalam balang kaca yang sudah disediakan, sambil ditapis.
6. Masukkan Cendawan Mekah, kemudian jemur di tempat yang tidak terdedah kepada matahari secara terus. Jangan letak ia dalam posisi terbalik kerana kebisaanya ia akan terapung dan tenggelam.
7. Tutup balang kaca tersebut dengan kain bersih agar debu ataupun binatang tidak masuk kedalam balang namun tetap ada udara.
8. Letak baling itu ditempat gelap. Untuk proses fermentasi teh manis tersebut, jemur Cendawan tidak boleh kena sinar matahari dan jangan goncang-goncang. Kalau tidak bungkus baling itu dengan pembungkus atau tas plastik hitam tetapi jangan sampai menutup mulut balang yang sudah ditutup kain agar ia dapat bernafas.
9. Jemurkan selama 7 hari ataupun 14 hari (mengikut keperluan)
10. Bila Cendawan ini melalui proses matang, ia akan mengeluarkan 1 lapisan cendawan lain di atasnya. Semakin lama, semakin bertambahlah ia.




Aturan Minum:
o    1 - 2 thn : 1/10 - 1/5 gelas/hari
2. 3 - 4 thn : 1/4 gelas/hari
3. 5 - 9 thn : 1/3 gelas/hari
4. 10 - 14 thn : 1/2 gelas/hari
5. 15 - 17 thn : 3/4 gelas/hari.

o    6.18-seterusnya:5/6 gelas/hari

0 ulasan:

Post a Comment